Header Image
Home / DIENSTEN / Eigenaarschap

Eigenaarschap

Hanneke over ‘het vergroten van eigenaarschap bij kinderen’

“Ieder kind op zijn eigen tempo en niveau – daar geloof ik in. Als een school een kind meer eigenaarschap en inzicht geeft in het eigen leerproces, dan zal de motivatie om te gaan leren worden vergroot. Kinderen zien dan zelf ook veel beter hun eigen ontwikkeling en weten ook wat de volgende stap is. Je kunt hiermee als school klein beginnen en samen met ons je hierin ontwikkelen passend bij jullie eigen onderwijsconcept.”

Op dit moment is de grootste uitdaging voor scholen om de uitstroomniveaus van 1F en 1S te behalen. Wanneer je vanuit eigenaarschap bij kinderen werkt kun je de ontwikkeling richting de uitstroomniveaus samen met het kind inzichtelijk maken. Dit kun je op veel verschillende manieren doen, zoals werken met een portfolio, werken vanuit leerlijnen en het voeren van kindgesprekken. Edupos heeft hierin veel ervaring en helpt jullie hier graag bij!

Ben je nieuwsgierig naar de opbrengst en het effect van het vergroten van eigenaarschap?
Neem dan contact op met Edupos. Dan kunnen wij met je

  • uitwerken hoe eigenaarschap bij kinderen ingezet kan worden bij jouw op school;
  • onderzoeken welke begeleiding de directie en het team prettig vinden om samen te groeien op weg naar meer eigenaarschap bij kinderen;
  • kijken in welke stappen het vergroten van eigenaarschap kan worden geïmplementeerd.

 Aanpak
Bij het begeleidingstraject ‘vergroten van eigenaarschap bij kinderen’ is het belangrijk dat er een goede klik is tussen Edupos en de school. Een verandertraject is een intensief traject. Edupos begeleidt dit traject als procesbegeleider en in de rol als critical friend, hierbij wordt per keer bekeken of een traject haalbaar is in de school. Het is mogelijk om Edupos gedurende een heel of deeltraject in te zetten.

Hierbij kan worden gedacht aan:

  • begeleiding tijdens studiedagen (op maat)
  • praktijkgerichte trainingen met thema’s zoals het voeren van kindgesprekken, inzet van portfolio’s, mindset, formatief evalueren en leren zichtbaar maken
  • coaching en begeleiding in de klas.

 Edupos in de praktijk
Edupos is expert op het gebied van het vergroten van eigenaarschap bij kinderen. Met dit thema werkt Edupos nauw samen met EXOVA. Edupos heeft inmiddels tientallen basisscholen begeleid op weg naar het vergroten van eigenaarschap. Onze adviseurs hebben allemaal praktijkervaring uit de eigen lespraktijk over het vergroten van eigenaarschap bij kinderen. Hierdoor kunnen zij scholen praktisch begeleiden en weten zij vanuit hun eigen ervaring wat goed werkt en haalbaar is in de praktijk.

Daarnaast wordt Hanneke Oosting regelmatig gevraagd als inspirerend spreker tijdens een congres of scholingsdag op het gebied van het vergroten van eigenaarschap bij kinderen. Wil je Hanneke Oosting als gastspreker op jouw congres of scholingsdag? Laat het ons weten via info@edupos.nl.

Blogs gepersonaliseerd onderwijs
Edupos heeft een serie van vier blogs geschreven over gepersonaliseerd onderwijs. In deze serie wordt dieper ingegaan op de invoering en uitwerking van gepersonaliseerd onderwijs in de praktijk. Deze blogs kun je hier lezen.

 Audit en visitatie
Werk jij op jouw school al aan het vergroten van het eigenaarschap van kinderen en wil je weten of je op deze manier ook voldoet aan de inspectie-indicatoren? Wij verzorgen ook audits en visitaties! Onze collega Ester Musters is hierin gespecialiseerd. Wil jij hier meer over weten? Stuur dan een mail naar info@edupos.nl

Bolletjes Edupos

 


“Hanneke doet haar werk vanuit een coachende rol. Alles wat ze doet, doet ze vanuit haar visie op gepersonaliseerd leren. Zij definieert heel kundig het eigenaarschap, voor kinderen en voor leerkrachten. Dit stimuleert en inspireert mensen. Zeker wanneer je als school in een veranderingsproces zit, is dat heel fijn. Alles wat onzeker of onbekend is krijgt een plekje en fouten maken mag. Hanneke helpt ons hier goed bij.”
Margriet Platzer,
directeur basisschool de Diedeldoorn

Naamloos-1

Top