“Kennis komt niet voort uit de dingen, noch uit het kind, maar uit de interactie tussen het kind en de dingen.”
Jean Piaget
Een (kans)rijke leeromgeving creëren draagt bij aan het leren van de leerlingen. Maar waarom is dat nu zo belangrijk voor het leren? En wat is een kansrijke leeromgeving? Maar bovenal hoe maak je van jouw klaslokaal, school of omgeving een (kans)rijke leeromgeving?
Wil jij de omgeving van de kinderen in jouw school graag kansrijk maken en wil je hierbij worden uitgedaagd en geprikkeld?
Neem dan contact op met Edupos. Dan kunnen wij met je
- samen de klas, school en omgeving bekijken vanuit de ogen van het kind met behulp van onze tien uitgangspunten en onze kijkwijzer;
- na deze analyse samen de kansrijke leeromgeving inrichten vanuit de eigen visie van de school;
- kijken op welke wijze de kansrijke leeromgeving kan worden geïntegreerd in de lessen en hierbij de betrokkenheid en eigenaarschap van kinderen vergroten.
Aanpak
Bij het vormgeven van de kansrijke leeromgeving is het belangrijk dat er een goede klik is tussen Edupos en de school. Dit is een voorwaarde om samen de leeromgeving kansrijk te maken. Edupos begeleidt dit proces als enthousiaste begeleider, inspirator en in de rol als critical friend. Onze trainers en begeleiders doen dit vanuit eigen praktijkervaring, hierdoor weten ze precies hoe je de leeromgeving kansrijk kan maken. Maar ook hoe je de kinderen hierbij kan betrekken en de omgeving kan integreren in de lessen. Dit traject kan op maat worden gemaakt. Hierbij kan worden gedacht aan een praktisch invulling van een studiedag(deel) en begeleiding in de klas.
Edupos en de kansrijke leeromgeving
Om dit proces goed te kunnen vormgeven heeft Edupos 10 uitgangspunten van een kansrijke leeromgeving ontwikkeld en een kijkwijzer waarmee in de eigen schoolomgeving kan worden bekeken of de leeromgeving, een klas of schoolomgeving kansrijk is.
Wil je hierover meer informatie stuur dan een mail naar info@edupos.nl