Home / Blog / In gesprek over (social) media met kinderen: hoe doe je dat?

In gesprek over (social) media met kinderen: hoe doe je dat?

Posted on

Steeds meer scholen lopen tegen problemen aan met (social) media. Mogen kinderen wel/niet hun mobiele telefoon in de klas gebruiken? Wat mogen ze wel/niet op internet? Welke afspraken worden er gemaakt over de groepsapp? Zo kan ik nog tientallen vragen bedenken, waar leerkrachten en ouders dagelijks tegenaan lopen.
Veel leerkrachten en ouders zullen het met me eens zijn, dat het belangrijk is om met kinderen in gesprek te gaan over de problemen en mogelijkheden van internet en (social) media. Toch blijkt het implementeren van een totale leerlijn digitale geletterdheid of mediawijsheid in het onderwijs vaak nog lastiger dan gedacht. Moet het als een apart vak worden aangeboden? Of juist geïntegreerd in andere vakken? En moet je als school dan wéér wat extra’s doen? Leerkrachten zijn al zo druk. Ze moeten al zoveel. En dan komt er weer iets bij: moeten ze ook nog eens nadenken over digitale geletterdheid in het curriculum. Daarom ga ik jullie in deze blog een keer niet vermoeien met adviezen over het implementeren van het vak digitale geletterdheid. Ook ga ik jullie niet overtuigen van het feit waarom het zo belangrijk is dat kinderen mediawijs worden. In deze blog geef ik hieronder een aantal praktische ideeën die je volgende week al kunt uitvoeren, thuis of in de klas. Allen om samen in gesprek te gaan over (social) media!

Prentenboek: Roef van Thomas Thijssens en Esther van den Brink
Geschikt voor: kinderen van 4 – 10 jaar, thuis en op school
Samenvatting boek: Roef heeft veel vriendjes. Ook mama is zijn vriend, zijn beste vriend zelfs. Maar mama heeft het altijd maar druk met Foon, haar andere vriendje. Foon is er altijd! Mama besteedt meer aandacht aan Foon dan aan Roef. Roef mag niet met Foon spelen. ‘Verboden voor Roefjes!’ zegt mama. Maar mama speelt zelf wel de hele dag met Roef. Hij hoeft maar te piepen of mama rent naar Foon. Roef laat het er niet bij zitten en gaat zijn best doen om mama’s aandacht weer terug te krijgen. Zal het hem lukken?
Uitleg: De moeder van Roef heeft meer aandacht voor haar telefoon dan voor haar zoontje Roef. Samen met kinderen kun je in gesprek gaan over het gebruik van een mobiele telefoon thuis en op school. Herkennen ze zichzelf in het verhaal van Roef? En zijn er op school en thuis regels en afspraken over de mobiele telefoon? Waarom is het goed om af en toe de telefoon weg te leggen?
Klik hier voor meer informatie.

Ouder en kind Quiz
Geschikt voor: kinderen van 8 tot 12 jaar en hun ouders, thuis
Uitleg: Samen in gesprek gaan over (social)media is niet makkelijk. Toch is dat waar mediaopvoeding om draait: elkaars leefwereld beter leren begrijpen en ervoor zorgen dat kinderen de stap kunnen zetten van ‘Generatie Media’ naar ‘Generatie Mediawijs’. Speel deze quiz samen met je kind en ontdek in welk profiel jullie gezin past. Na afloop krijgen jullie advies én enkele vragen om elkaar te stellen en het gesprek nog verder op gang te brengen.
Klik hier voor meer informatie.

Vragenlijst: Hoe was het vandaag op internet?
Geschikt voor: ouders/leerkrachten, thuis en op school
Uitleg: Hoe was het op school? Die vraag stellen de meeste ouders aan de eettafel aan hun kinderen. Daar moet een vraag bij: hoe was het op internet? Grote kans alleen dat je kind je verwonderd aankijkt. Wat bedoel je precies? De hulpvragen van Mijn Kind Online helpen ouders maar ook leraren om met 10- tot 16-jarigen te praten over wat ze op internet meemaken.
Klik hier voor meer informatie.

Boek: Chatten van Annemarie Bon
Geschikt voor: kinderen van 10-12 jaar, thuis en op school
Samenvatting boek: Luuk zit graag achter zijn computer te chatten. Hij vindt het leuk en spannend, want de ander ziet je niet en omdat hij een schuilnaam gebruikt kan hij alles zeggen. Maar dan gaat het een keer mis, want hij verklapt zijn geheim door per ongeluk zijn echte naam te gebruiken.
Uitleg: Kinderen kunnen dit boek zelfstandig lezen, maar het kan ook goed als voorleesboek worden ingezet. Het onderwerp van het boek ‘chatten’ spreekt veel kinderen aan. Samen met kinderen kun je het gesprek aangaan over dit onderwerp. Wat is chatten? Wat zijn de voor- en nadelen van chatten? Met wie zou jij graag vaker willen chatten?
Klik hier voor meer informatie.

Boek: Dagboek van een Vlogger van Tim Collins, Andrew Pinder en Katie Abey
Geschikt voor: kinderen van 10-12 jaar, thuis en op school
Samenvatting boek: Olivia gaat vloggen om geld te verdienen voor de schoolreis naar New York. Helaas heeft ze totaal geen uitstraling! Daarom huurt ze een ander meisje in om haar te spelen. Hoe lang zal dat goed gaan?
Uitleg: Kinderen kunnen dit boek zelfstandig lezen, maar het kan ook goed als voorleesboek worden ingezet. Als je kinderen vraagt wat ze later willen worden, zullen steeds meer kinderen antwoorden met ‘Vlogger’! Dit boek over Olivia die gaat vloggen zal veel kinderen aanspreken. Tijdens en na het lezen kun je samen met de kinderen in gesprek gaan over vloggen. Waarom gaan mensen vloggen? Wat is er zo leuk aan vloggen? Zitten er ook gevaren aan vloggen? Met wie zou jij je vlog delen? Wat vind jij van reclame in vlogs?
Klik hier voor meer informatie.

Les: Werkblad Samen Mediawijs
Geschikt voor: kinderen van 9-12 jaar, thuis en op school
Uitleg: Kinderen gaan tijdens deze les samen in gesprek over mediawijsheid, -gedrag en -opvoeding met klasgenoten, leerkrachten en ouders. Een leuke manier om van en met elkaar te leren.
Klik hier voor meer informatie.


Wilt u meer doen met digitale geletterdheid, maar weet u niet hoe u dit het best kunt aanpakken en welke aanpak het best aansluit bij de visie, planning, leerkrachten en leerlingen van uw school? Dan helpen wij u graag verder. Stuur een mailtje naar jolien@edupos.nl en  vraag vrijblijvend een gesprek aan.

Top