Home / Blog / Nieuw observatie-instrument

Nieuw observatie-instrument

Posted on

NIEUW OBSERVATIE-INSTRUMENT:
DE LEERKRACHTWIJZER VOOR GEPERSONALISEERD ONDERWIJS

Op 1 augustus 2006 is de Wet op de Beroepen in het Onderwijs (Wet BIO) van kracht geworden. Sindsdien wordt er van scholen geëist dat er een bekwaamheidsdossier wordt bijgehouden van iedere leerkracht of onderwijsondersteuner die op de school werkzaam is. In dit dossier staan afspraken tussen de werkgever en de leerkracht of onderwijskundige, bijvoorbeeld over zijn of haar ontwikkeling via scholing.

Hoe weet je waar je op moet letten bij het bijhouden van het bekwaamheidsdossier?

De PO-Raad heeft laten vastleggen dat schoolbesturen vanaf 2017 gebruik moeten maken van een objectief observatie-instrument om de ontwikkeling in het didactisch handelen van de leerkracht zichtbaar te maken. Op deze manier moet het lesobservatie-instrument een stevige bouwsteen in het professionaliseringsbeleid vormen (PO-Raad, 2015). Er bestaan al veel van zulke instrumenten waarmee de competenties en didactische ontwikkeling van de leerkrachten in kaart kunnen worden gebracht.

Welk observatie-instrument kies je als de school gepersonaliseerd onderwijs geeft, waarbij de leerkracht juist steeds meer de rol van coach en ondersteuner aanneemt in plaats van een meer klassieke leerkrachtrol?

Er zijn nog niet veel observatie-instrumenten ontwikkeld die ook rekening houden met de competenties die aansluiten bij gepersonaliseerd onderwijs. De recent ontwikkelde Leerkrachtwijzer doet dit wel. Met behulp van de Leerkrachtwijzer kunnen de onderwijskundige vaardigheden en de didactische ontwikkeling van leerkrachten snel en gemakkelijk in kaart worden gebracht. De Leerkrachtwijzer is er speciaal voor scholen die gepersonaliseerd onderwijs aanbieden en waar wordt gewerkt vanuit leerlijnen en met (leerkracht- en) leerlingdoelen. Ook is de Leerkrachtwijzer er voor scholen die de transitie richting gepersonaliseerd onderwijs willen maken. Het instrument zet leerkrachten met behulp van leerzame feedback en tips in hun kracht. Zo worden leerkrachten didactisch wijzer.

 

Wat maakt de Leerkrachtwijzer uniek?

          

Hoe werkt het?

De Leerkrachtwijzer bestaat uit 30 meerkeuzestellingen die tijdens de lesobservatie door de observator (de werkgever) ingevuld worden. De werkgever kan de Leerkrachtwijzer gemakkelijk en snel invullen op elk device en in elke ruimte waar de leerkracht zich ook maar bevindt. Na het beantwoorden van de stellingen verzendt de observator de resultaten met één druk op de knop. Binnen drie tot vijf werkdagen krijgt de observator een volledig gepersonaliseerde rapportage opgestuurd, met daarin alle resultaten overzichtelijk weergegeven in teksten en grafieken. Bovendien worden feedback, tips en opdrachten op maat aangedragen waar de leerkracht gericht mee aan de slag kan gaan in zijn of haar onderwijspraktijk. Deze rapportage en feedback kunnen daarnaast gebruikt worden in gesprek met de leerkracht in het kader van zijn of haar professionalisering.

Rollen van de leerkracht

De Leerkrachtwijzer is het observatie-instrument dat wordt ingezet om te bepalen of en hoe gepersonaliseerd leren zichtbaar wordt in de klas. De 30 stellingen zijn verdeeld over vier belangrijke rollen van de leerkracht binnen het gepersonaliseerd onderwijs: organisator, inhoudsdeskundige, leerprocescoach en pedagoog. Elke rol kent een aantal stellingen die worden gescoord van onvoldoende tot goed. Door de stellingen na de observatie samen te voegen wordt in de rapportage een algemeen beeld gegeven van de ontwikkeling van de leerkracht in het gepersonaliseerde onderwijs.

Ontwikkelen & begeleiden

De ervaring leert dat de omschakeling richting gepersonaliseerd leren voor leerkrachten een grote stap kan zijn en dat goede training en begeleiding noodzakelijk is. De Leerkrachtwijzer richt zich dan ook op ontwikkeling en begeleiding van de leerkrachten. Aan de hand van de uitkomsten van de Leerkrachtwijzer en persoonlijke feedback krijgt de leerkracht inzicht in welke stappen nog gemaakt kunnen worden richting gepersonaliseerd leren. Indien gewenst wordt naast de rapportage ook training en coaching op maat aangeboden.

Benieuwd naar hoe het in de praktijk werkt?

De Leerkrachtwijzer zal eind schooljaar 2016-2017 op de markt gebracht worden. Werkt uw school vanuit het concept van gepersonaliseerd onderwijs en wilt u weten of de Leerkrachtwijzer aansluit bij de manier van werken op uw school? Maakt u nog geen gebruik van een observatie-instrument of overweegt u over te stappen naar een ander instrument? Vraag dan geheel vrijblijvend meer informatie aan. Wij vertellen u graag wat de Leerkrachtwijzer u te bieden heeft. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanneke. Of kijk op www.leerkrachtwijzer.nl

 

Leerkrachtwijzer = kwalitatief en gepersonaliseerd onderwijs voor de toekomst!

Top